Misia coraz więcej pisze i już wie, że ortografia w języku polskim nie jest banalna. Odkąd pracuje z ćwiczeniami do ortografii, które niedawno opisywałam coraz częściej zwraca uwagę na to żeby pisać poprawnie. Niektóre słowa już zapamiętała ale co rusz natyka się na takie co do których nie ma pewności. Ma nawet słownik ortograficzny dla dzieci, ale korzystanie z niego to jednak dla niej wyższa szkoła jazdy. Najpierw trzeba opanować ideę alfabetycznego porządkowania wyrazów.
Wydrukowałam jej dwa zestawy imion i pocięłam na małe karteczki. Najpierw dostała jeden zestaw i jej zadaniem było ułożenie tych imion alfabetycznie. Korzystała z podpowiedzi słownika, który na marginesie ma wypisany alfabet. To było dla niej bardzo proste zadanie.
Następnie dostała drugi zestaw imion, które należało dołożyć do istniejącej już listy. Szybko zorientowała się, że jeśli dwa imiona zaczynają się na taką samą literę, to należy wziąć pod uwagę drugie litery. Trudność sprawiło jej tylko prawidłowe ułożenie imion Celina i Czarek. Widać, że trzeba troszkę się przyłożyć do rozróżniania liter i głosek.
Potem Misia pisała sobie jeszcze różne słowa w zeszycie, a następnie przepisywała je w kolejności alfabetycznej. Widać było, że odkąd zrozumiała, na czym to polega, to ją to bawi. Na koniec ze zdumieniem odkryła, że nie wie co zrobić ze słowami 'jeż’ i 'jeżyna’, gdyż to pierwsze nie ma czwartej litery, którą można by porównać.
I jak skończyła się zagadka z jeżem i jeżyną? Co z nimi zrobiła?
Fajny pomysł na kolejność alfabetyczną.
Po prostu wyjaśniłam jej zasadę, że pierwsze jest słowo w którym zabrało liter.
Pingback: OK zeszyt – kolejność alfabetyczna i inne notatki | Nasza szkoła domowa
Chciałam zapytać jaki to słownik?
Ilustrowany słownik ortograficzny wydawnictwa Greg. Niezły na początek.