Nadeszła pora na publikację relacji z kolejnego warsztatu zrealizowanego w ramach projektu Dziecko na Warsztat III. Tym razem tematem miały być rośliny i zwierzęta. Jako że maj to u nas sezon intensywnych prac ogrodowych skupiłyśmy się na roślinach. Dziewczyny już kiedyś badały rośliny pod względem budowy korzeni, Jak również pod względem budowy kwiatów i kwiatostanów, zatem jak dotąd nie zajmowałyśmy się jeszcze łodygami, liśćmi i nasionami roślin. Po przypomnieniu tego co o roślinach dziewczyny już wiedzą zabrałyśmy się za badanie liści a do zabawy dołączyła koleżanka Misi. Młode badaczki dostały wydrukowane plansze przedstawiające liście o różnych kształtach i miały za zadanie znaleźć jak najwięcej różnych liści w naszym ogrodzie i określić do którego kształtu pasują najlepiej.
Lusi najbardziej podobał się kształt dłoniasty.
Wszystkie znalezione i zaklasyfikowane liście zostały przeze mnie sfotografowane i posłużyły nam jako materiał do lapbooka. Przy okazji zbadałyśmy też różne rodzaje brzegów blaszek liściowych a także różne typy unerwienia.
Kolejnym zadaniem dziewczyn było hodowanie i obserwacja fasolki. Żeby ułatwić sobie zadanie zdecydowałam się na zasadzenie fasoli w pudełkach po płytach CD. Dziewczyny najpierw częściowo wypełniły pudełka ziemią.
Następnie umieściły w nich nasiona.
Po zamknięciu i zaklejeniu pudełka taśmą podlewały je za pomocą rurek do napojów.
Po kilku dniach pielęgnacji pojawiły się wyraźne korzonki.
Po kolejnych kilku wyrosła łodyga z liśćmi.
Niestety wybrałam chyba za duże nasiona i nie wszystko wyglądało tak jak można by się tego spodziewać. Nasiono się zaklinowało i zawiązki liści nie uwolniły się w pełni. Myślę, że dziewczyny z przyjemnością powtórzą to zadanie z nieco mniejszą fasolką.
Jako podsumowanie różnych naszych badań związanych z budową roślin powstał lapbook. Misia czyta już na tyle dobrze, że kolejne nasze lapbooki są coraz bogatsze w podpisy i opisy.
Najpierw dziewczyny stworzyły schemat rośliny (OK wiem, to schemat jednego z rodzajów roślin) w formie książeczki z otwieranymi okienkami, na których znajdowały się poszczególne elementy rośliny. Pod każdym okienkiem Misia umieściła odpowiedni podpis.
Później Misia samodzielnie odczytywała i przyklejała wszystkie przygotowane przeze mnie podpisy.
W naszym lapbooku, poza schematem rośliny znalazł się też schemat przedstawiający budowę kwiatu oraz książeczka z różnymi kwiatostanami. Otwierana książeczka w kształcie kwiatka pokazuje kolejne etapy cyklu życia rośliny. Poza tym umieściłyśmy rysunki pokazujące schematycznie typy korzeni oraz książeczkę ze zdjęciami rożnych modyfikacji korzeni. Znalazło się też miejsce dla schematu budowy liścia oraz schematu nasiona. Na dodatkowej stronie, którą musiałam wkleić do wnętrza lapbooka, bo zabrakło nam miejsca, znalazły się dodatkowe informacje na temat liści, min podział liści pod względem kształtów, budowy brzegu blaszki liściowej i unerwienia.
* * *
Zapraszam do odwiedzin u innych uczestników projektu Dziecko na Warsztat, u nich też wiele się działo:
Piękny lapbook i świetny warsztat. Fasolki <3 Nasza hodowla opanowała całe okno i zaczęła powoli wychodzić poza wnękę okienną, także dzieje się 🙂 Podoba mi się pomysł z dopasowywaniem liści, muszę zapamiętać i zaserwować Tosi jak jeszcze troszkę podrośnie 🙂
Nie mogę się juz doczekać kiedy Tomski na tyle podrośnie żebyśmy mogli tworzyć lapbooki. Wasz jest imponujący!
Wspaniały warsztat (y) począwszy od kształtów liści, przez cudowną fasolkę (pomysł genialny – jeśli możemy, to go kradniemy)…po zakończenie i Wasz piękny lapbook – jesteśmy zachwyceni 😀 Brawo Wy!!! Pzdrawiamy
Kradnij kradnij. Sama ukradłam 🙂
uwielbiam lapbooki! Są genialne!!!! Pomysł z fasolką w pudełku po Cd już od dawna za mną chodzi…zmotywowałaś mnie do działania:)
Pomysłowo i twórczo. Pozdrawiam!
Fantastyczne doświadczenie 🙂 Pamiętam jak sama fasolkę sadziłam :-))
świetny lapbook! z fasolka musimy wypróbować