Niedawno stwierdziłam, z możemy zakończyć etap ćwiczeń z wyrazami dźwiękonaśladowczymi i przejść do nauki sylab. Zgodnie z sugestiami autorki metody sylabowej na pierwszy ogień poszły sylaby otwarte ze spółgłoską P.
Zapoznałam Misię z tymi sylabami korzystając z trzeciego tomu serii „Kocham czytać” (tak wiem niektórzy bardzo narzekają na jakość ilustracji, mi się tez nie podobają, ale mimo to korzystamy), gdzie znajdują się materiały do nauki sylab ze spółgłoskami P i M.
Kolejność pracy jaką sugeruje prof. Cieszyńska, to zapoznanie (czyli prezentacja samogłosek), rozpoznawanie (rozumienie, ja pytam o sylabę, Miska ją wskazuje) i czytanie (tj. nazywanie, ja wskazuję sylabę, Miśka ją czyta). Do trzeciego etapu przechodzimy gdy dziecko nie myli się przy drugim.
Żeby sobie uprzyjemnić drugi etap a przy okazji poćwiczyć analizę słuchową i pamięć, przygotowałam zabawę. Wydrukowałam sześć sylab oraz zestaw obrazków przedstawiających przedmioty zaczynające się tymi sylabami. Zadaniem Miśki było głośne przesylabizowanie każdego słowa, rozpoznanie pierwszej sylaby a następnie przyporządkowanie obrazka do kartonika na którym ta sylaba była zapisana:. Wyglądało to tak:
Osiemnaście słów to dla Misi dużo. Szczególnie, że czas na takie ćwiczenia mamy dopiero po południu kiedy Lusia ucina sobie drzemkę. Warto więc może zaczynać od mniejszej ilości.
Jak ktoś chętny do zabawy to proszę się częstować:
Na koniec napisze chyba najważniejsze w nadziei, że nie zostanie pominięte. Lepiej nie uczyć sylab stosując metodę odwrotną do zaprezentowanej tu zabawy, czyli to jest 'Pa’ jak 'parasol’. Do nauki lepiej używać kontekstów zaproponowanych na przykład we wspomnianej już książeczce.
ŚWietne!
Zrobiłyście więcej???
Ja kończe właśnie domino na parę pierwszych paradygmatów, wrzucę u siebie wkrótce 🙂
Na razie zaczynamy więc pozostałe pomysły na razie mam z tyłu głowy. Mam nadzieję zrealizuję niebawem i pokażę.
Jestem pod ogromnym wrażeniem Pani zaangażowania w pracę i ogromu pomysłów. Chciałabym wykorzystać przygotowane przez Panią pomoce to nauki czytania sylabowego dla swojej córeczki z zespołem Downa (6 lat). Bardzo byłabym wdzięczna za przesłanie szablonów, które mogłabym wykorzystać do pracy i zabawy z córeczką.
To co mam do udostępniania to na ogół można pobrać tu na blogu. W tym wpisie oraz tu:
http://naszaszkoladomowa.pl/wyrazy-dzwiekonasladowcze-materialy/727/
http://naszaszkoladomowa.pl/sylabowe-bingo/7870/
http://naszaszkoladomowa.pl/czytanie-sylabami-nowe-zabawy/18433/
W przygotowaniu mam kolejne karty, materiał czeka na publikację.