Już jakiś czas temu próbowałam przedstawić dziewczynom ideę ułamków podczas innego wyzwania z cyklu „Matematyka jest πękna” ( Matematyka smaku i zapachu). Dziś chcę pokazać kilka innych ułamkowych zabaw.
Na rozgrzewkę Misia dostała znalezioną w sieci ułamkową ułamkową kolorowankę dzięki której przypomniała sobie ideę ułamka jako pewnej części całości.
Wydrukowałam jej też ułamkową dopasowankę, której można też używać jako memo a nawet do gry w Piotrusia.
Kolejnym zestawem dzięki któremu Misia ćwiczyła rozpoznawanie i zapisywanie ułamków był zestaw clipcards. Już nie raz zachwalałam tego typu karty, jako pomoce dzięki którym dziecko może samo ćwiczyć bez potrzeby kontrolowania przez nauczyciela poprawności wykonania zadania.
Polecam też karty trójstopniowe dzięki którym można ćwiczyć z dziećmi nazewnictwo.
Kiedy Misia przypomniała sobie ideę ułamków przygotowałam dla niej ułamkowy suwak, który niedawno znalazłam w sieci. W przeciwieństwie do poprzednich zabaw suwak ten pokazuje ułamki na osi liczbowej. Szereg równych odcinków umieszczono jeden pod drugim. Każdy kolejny odcinek podzielono na inną liczbę równych części obrazując w ten sposób ułamki począwszy od 1/2 a na 5/6 skończywszy.
Wydrukowany szablon zalaminowałam a następnie we wskazanych miejscach zrobiłam niewielkie otwory przez które przewlekłam następnie druciki kreatywne. Na każdym z nich umieściłam koralik, który pełni rolę wskaźnika. Druciki zawinęłam pod spodem, żeby nie przeszkadzały i nie wysuwały się.
Misia wpierw przepisała po kolei wszystkie ułamki zaznaczone na osiach. Od razu zauważyła, że położenie koralika jest takie samo przy ułamku 1/2 i 2/4 oraz 3/6 podobnie przy ułamku 1/3 i 2/6.
Zaproponowałam więc jej zabawę w porównywanie ułamków. Wypisałam jej w zeszycie pary ułamków, a ona za pomocą suwaka sprawdzała, który z pary jest mniejszy.
Na koniec rozmawiałyśmy o ułamkach większych niż 1. Wszystkie ułamki na naszym suwaku ułamkowym są mniejsze od jedności. Poprosiłam więc Misię o przesuwanie koralika kolejno na 1/4, 2/4, 3/4 i 4/4.
– A co by było gdybym chciała żebyś zaznaczyła ułamek 5/4?
– To trzeba by było przejechać za jedynkę.
– Ale jak daleko?
– O taki odcinek – powiedziała Misia pokazując odcinek o wartości 1/4 – To byłoby gdzieś tu.
Wygląda na to, że rozumie o co chodzi.
* * *
Artykuł powstał w ramach projektu „Matematyka jest πjękna.
Suwak super!
Super pomysły i do wydruku dzięki
Pingback: Ułamki u Anki - Zestawienie » Zabawy z Archimedesem