Nasza Polska – geografia

Koniec września upłynął nam pod znakiem projektu Nasza Polska (uf dużo tych projektów). Wrześniowym tematem projektu była geografia naszego kraju. Temat okrutnie obszerny i trzeba było coś wybrać, żeby dzieci nie zanudzić i nie zniechęcić. Ze względu na młodszą córkę podeszliśmy do tematu dość ogólnie.

 Kiedy powiedziałam dziewczynom czym chciałabym się z nimi zająć od razu przypomniały sobie, że mają niedokończoną gigantyczną kolorowankę z polską. Przez kilka dni kiedy zajmowaliśmy się tematem, w tak zwanym między czasie dziewczyny pilnie pracowały nad ta kolorowanką poznając przy okazji lokalizację głównych miast polski i związane z nimi charakterystyczne budowle oraz stroje regionalne.
Polska - malowanka

Województwa

Zaczęliśmy temat od poznawania podziału administracyjnego Polski. Misia jakiś czas temu dostała drewniane puzzle z województwami, po które dziewczyny czasem sięgają. Misia umie już odczytać nazwy województw więc objaśnia wszystko swojej siostrze.

Polska - województwa

Ściągnęłam z boxa zestaw kart na których obok małych konturowych map Polski (bardzo słabo widać je na zdjęciu) znajdują się herby i nazwy województw. Zadaniem dziewczyn było odszukać województwo na puzlowej mapie a potem zidentyfikować je na mapie konturowej i pokolorować. Nawet Lusia radziła sobie doskonale z tym zadaniem, tylko trzeba było jej pokazać o które województwo chodzi, bo jeszcze nie czyta dość biegle..
Polska - województwa

Trasa Poldka i Dudusia

Misia własnie niedawno obejrzała ze mną serial „Podróż za jeden uśmiech” i bardzo była ciekawa jak długą trasę autostopem pokonali bohaterowie tej historii Poldek i Duduś. Wydrukowałam konturową mapę Polski z zaznaczonymi głównymi miastami i spróbowałyśmy mniej więcej odtworzyć tę trasę, wiedząc, że wyruszyli z Krakowa, mieli przygody w Kazimierzu Dolnym i na Mazurach aż w końcu dotarli do Gdańska a stamtąd na Hel.

Polska - Podróż za jeden uśmiech

Polska - Podróż za jeden uśmiech

Dorzecza

Inna mapa, z zaznaczonymi głównymi rzekami Polski posłużyła nam do zapoznania się z pojęciem dopływu. Najpierw ustaliłyśmy które rzeki wpadają prosto do morza i dziewczyny zaznaczyły je mazakami w dwóch odróżniających się kolorach. Potem tych samych kolorów użyły do zaznaczenia rzek będących dopływami tych głównych. W ten sposób ujawniły się dwa największe dorzecza, Odry i Wisły.

Polska - dorzecza

Na mapie w atlasie pokazałam dziewczynom, że jest jeszcze dużo małych rzeczek, które wpadają prosto do  morza i dziewczyny uznały, że trzeba je dorysować. Pokazałam też, że mamy u siebie maleńki kawałek dorzecza Dunaju. Misia postanowiła wszystkie rzeki na swojej mapie podpisać. Z rozpędu dopisała też nazwy państw sąsiadujących z Polską. Odkryciem było to, że rzeki nie respektują granic państw i czasem je przekraczają.

Polska - dorzecza

Ukształtowanie terenu

Na koniec zrobiłyśmy trójwymiarową mapę Polski z masy solnej. W pudełku po pizzy wkleiłam konturową mapę Polski, którą dziewczyny wykleiły masą solną. Przypomniałam im, że teren Polski od morza do gór lekko się unosi, widziałyśmy to na przekroju w atlasie, więc i grubość masy solnej musi się troszkę zwiększać.

Polska - mapa 3d

Potem zaznaczyliśmy Wisłę i Odrę, dodaliśmy wyżyny i góry, wzorując się na fizycznej mapie Polski, którą kiedyś kupiłam w sklepie na B. Po wyschnięciu masy pomalowałyśmy mapę stosując kod barwny z mapy fizycznej.

Polska - mapa 3D

Polska - mapa 3D

Polska - mapa 3D

Dziewczyny opowiadały tacie o tym czego dowiedziały się robiąc mapę 3D. Szczególnie zafascynowane były górami. Tata z gór pochodzi i polskie góry schodził wzdłuż i wszerz (jest jednym z nielicznych zdobywców odznaki za wytrwałość GOT), więc od razu wskoczył na swojego konika i pokazywał dziewczynom gdzie się jakie pasma górskie znajdują, jakie szczyty i które z nich zdobywał. Oj mógłby tak opowiadać do rana.

Polska - mapa fizyczna

Polska - mapa fizyczna

 

*     *     *

Wpis powstał w ramach projektu „Nasza Polska”

Nasza Polska

11 myśli nt. „Nasza Polska – geografia

    • Dziękuję za miłe słowa. A co do mapy. Właśnie ja się nie skusiłam na masę papierową bo jednak to znacznie dłużej trwa i łatwo doprowadzić do tego, że dzieci tracą zainteresowanie. Jeszcze można próbować z gliny samoutwardzającej, tylko pewnie trudniej potem pomalować, trzeba by akrylami.

    • Mam lekkiego bzika na punkcie kolekcjonowania takich zabawek. Tylko niedobór pieniędzy mnie powstrzymuje 😛 Dzięki za miłe słowa, zachęcają do dalszych wysiłków.

  1. Cudna ta Wasza mapa :-)! Asia w jakim wieku są Twoje córeczki? My zaczynamy przygodę z synkiem i jak wspominałam wcześniej będę tu często zaglądać:-)

    • Moje córki mają 4 i 7 lat. NA końcu artykułu są kategorie do którego sa przypisane min wg wieku (choć może to niezbyt jasne) na stronie głównej jest panel boczny i tam są rozwijane kategorie wg wieku i posegregowane względem nich artykuły.

  2. Jak zawsze super-ekstra fajne zajęcia. A gdzie kupiłaś mapę Polski kolorowankę? Jestem chwilowo w Polsce i chętnie bym się w taką zaopatrzyła.
    Wasza mapa solna jest niesamowita!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *