Matematyka dla starszaka i dla smyka

Dziś zaplanowałam dziewczynom między innymi jesienną lekcję matematyki. Są pewne zajęcia, które nie mogą się odbywać przy wspólnym stole. Młodsza z sióstr nie może robić tego co starsza a starsza musi mieć możliwość skupienia uwagi na tym co robi. I właśnie dziś była lekcja na dwa stoliki i ja w locie między nimi. 

Misi przygotowałam kilka fiszek z zadaniami i dwa zestawy koralików nanizanych na druciki kreatywne. Na jednym 3 na drugim 4 koraliki. Praca z każdą liczbą zaczynała się od przypomnienia znaku graficznego czyli cyfry. MIsia zna wszystkie cyfry i rozpoznaje ale często pisze w odbiciu lustrzanym. Stąd krótka wprawka grafomotoryczna (materiały TU).

pisanie liczby 4 Następne zadanie polegało na tym, żeby rozkładać liczby 3 i 4 na czynniki i zapisywać to w postaci działań. Pierwsze na co zwróciła uwagę Misia to że na karcie dotyczącej liczby 4 przygotowałam więcej miejsc do wpisywania. Następnym razem, tj przy większych liczbach, zrobię podpuchę i przygotuję tyle samo a w dodatku za dużo. Zobaczymy co się stanie. rozkład liczby na składniki rozkład liczby na składniki

Jeszcze jedną rzeczą, którą zauważyła to fakt, że na kartach można zapisać działania przy użyciu dwóch składników, al przecież można liczbę 4 rozłożyć na więcej. Po czym zadowolona pod spodem dopisała 1+1+2=4.

Na koniec dla utrwalenia zrobiła jeszcze jedno zadanie, które polegało na przyporządkowaniu do określonego zbioru działań dających w wyniku 3 lub 4 (materiał TU).  rozkład liczby na składniki W tym czasie Lusia wprawiała się w liczeniu do 10 i rozpoznawaniu cyfr. Wykorzystałam do tego jej ulubioną pomoc dydaktyczną czyli pinezki i korkowa tablicę. Po przeliczeniu liści lub jabłek na drzewie znajdowała krążek z cyfrą odpowiadającą ilości i przypinała pinezką (materiały TU). liczenie cyfra Potem, żeby kupić jeszcze trochę czasu i ciszy starszej siostrze zaproponowałam Lusi inną zabawę pinezkową, która miała na celu utrwalanie pojęć „największy” i „najmniejszy”.najmniejszy - największy NA koniec jeszcze prosta zabawa w odwzorowywanie wzoru z karty za pomocą pałeczek kosmetycznych (karty do druku znajdziesz TU). analiza obrazu

3 myśli nt. „Matematyka dla starszaka i dla smyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *