Jak zapisać kawałki. Ułamki u Anki cz.1 – Matematyka jest πękna

Już jakiś czas temu próbowałam przedstawić dziewczynom ideę ułamków podczas innego wyzwania z cyklu „Matematyka jest πękna” ( Matematyka smaku i zapachu). Dziś chcę pokazać kilka innych ułamkowych zabaw. 

Na rozgrzewkę Misia dostała znalezioną w sieci ułamkową ułamkową kolorowankę dzięki której przypomniała sobie ideę ułamka jako pewnej części całości.

DSC_0244

Wydrukowałam jej też ułamkową dopasowankę, której można też używać jako memo a nawet do gry w Piotrusia.

DSC_0245

Kolejnym zestawem dzięki któremu Misia ćwiczyła rozpoznawanie i zapisywanie ułamków był zestaw clipcards. Już nie raz zachwalałam tego typu karty, jako pomoce dzięki którym dziecko może samo ćwiczyć bez potrzeby kontrolowania przez nauczyciela poprawności wykonania zadania.

DSC_0248

Polecam też karty trójstopniowe dzięki którym można ćwiczyć z dziećmi nazewnictwo.

Kiedy Misia przypomniała sobie ideę ułamków przygotowałam dla niej ułamkowy suwak, który niedawno znalazłam w sieci. W przeciwieństwie do poprzednich zabaw suwak ten pokazuje ułamki na osi liczbowej. Szereg równych odcinków umieszczono jeden pod drugim. Każdy kolejny odcinek podzielono na inną liczbę równych części obrazując w ten sposób ułamki począwszy od 1/2 a na 5/6 skończywszy.

suwak ułamkowy - wygląd

Wydrukowany szablon zalaminowałam a następnie we wskazanych miejscach zrobiłam niewielkie otwory przez które przewlekłam następnie druciki kreatywne. Na każdym z nich umieściłam koralik, który pełni rolę wskaźnika. Druciki zawinęłam pod spodem, żeby nie przeszkadzały i nie wysuwały się.

Misia wpierw przepisała po kolei wszystkie ułamki zaznaczone na osiach. Od razu zauważyła, że położenie koralika jest takie samo przy ułamku 1/2 i 2/4 oraz 3/6 podobnie przy ułamku 1/3 i 2/6.

suwak ułamkowy - ułamki

Zaproponowałam więc jej zabawę w porównywanie ułamków. Wypisałam jej w zeszycie pary ułamków, a ona za pomocą suwaka sprawdzała, który z pary jest mniejszy. suwak ułamkowy - porównanie suwak ułamkowy - porównanie

Na koniec rozmawiałyśmy o ułamkach większych niż 1. Wszystkie ułamki na naszym suwaku ułamkowym są mniejsze od jedności. Poprosiłam więc Misię o przesuwanie koralika kolejno na 1/4, 2/4, 3/4 i 4/4.

– A co by było gdybym chciała żebyś zaznaczyła ułamek 5/4?
– To trzeba by było przejechać za jedynkę.
– Ale jak daleko?
– O taki odcinek – powiedziała Misia pokazując odcinek o wartości 1/4 – To byłoby gdzieś tu.

Wygląda na to, że rozumie o co chodzi.

*    *    *

Artykuł powstał w ramach projektu „Matematyka jest πjękna.

Matematyka jest piękna

3 myśli nt. „Jak zapisać kawałki. Ułamki u Anki cz.1 – Matematyka jest πękna

  1. Pingback: Ułamki u Anki - Zestawienie » Zabawy z Archimedesem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *